Jak przenieść grafikę metodą nitro?


  Swego czasu sposoby i metody przenoszenia grafiki na drewno były gorącym tematem. Obecnie mamy wiele różnych specyfików, nawet już przestałam to sprawdzać, po wielu testach, na końcu każdy znajduje swój ulubiony. 
Moja przygoda zaczęła się ponad 8 lat temu i mimo zmian ja pozostałam przy najbardziej dostępnej technice czyli przy nitro.
Zapraszam na mój drugi instruktaż i kilka zdjęć prac ozdobionych transferem. 




   Kiedyś robiłam o tym wpis, jednak z powodu mojego błędu zniknęły mi wszystkie zdjęcia, w tej chwili  wcześniejszy post jest zaktualizowany i uzupełniony. Jest bardzo podobny, ale i tak zapraszam, tak dla odświeżenia.

Krok po kroku transfer grafiki metodą na nitro.

Co potrzebujemy:
- przygotowany do pracy przedmiot (oszlifowany i odpylony)
- pędzle
- rozpuszczalnik nitro
- waciki kosmetyczne
- rękawiczki
- farba
- wydrukowana grafika - lustrzane odbicie !!!

   1. Przygotowanie materiałów - wszystko na stanowisku, pod ręką.   


   2. Malowanie przedmiotu roztworem nadmanganianu potasu. Jeśli chcesz robić grafikę na surowym drewnie, pomiń te kroki i przejdź do punktu 4.



   * Tu na zdjęciach widać mój słoiczek z roztworem nadmanganianu potasu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej to zapraszam na post o nadmanganianie potasu.


   3. Po wyschnięciu nadmanganianu, pomalowałam pojemniki białą farbą (efekt postarzany, shabby) 


   4. Po wyschnięciu farby szlifujemy na "gładko" a jeżeli chcesz uzyskać efekt shabby zajrzyj tutaj
Następnie dopasowuje grafikę do przedmiotu. Najczęściej docinam do wielkości przedmiotu, ustawiam i zaginam kartkę do wybranej krawędzi aby grafika była w miejscu gdzie zaplanowałam. Czasem na przedmiocie wymierzam linijką i ołówkiem delikatnie zaznaczam środek aby równo ustawić grafikę.






   5. Grafikę przykładamy obrazem do przedmiotu i przytrzymując stabilnie (można przykleić taśmą malarską) nasączonym w nitro wacikiem przecieramy a następnie pocieramy przez chwilę wypukłą częścią łyżeczki, aby nasza grafika dobrze się odbiła. Przytrzymując kartkę w jednym miejscu możesz uchylić grafikę i sprawdzić czy efekt jest zadowalający, jak nie to możemy powtórzyć cały proces - nitro - łyżeczka.
UWAGA jeżeli kartka się przyklei to potrzyj jeszcze chwilę łyżeczką i zostaw na krótko do przeschnięcia, wtedy odejdzie bez problemu.



   6. Zostawiamy do wyschnięcia i na koniec zabezpieczamy lakierem.











   Poniżej załączam kilka innych prac z wykorzystaniem tej metody. 
Transferu można też użyć na przedmiotach ozdobionych metodą decoupage, czyli serwetką jak na ostatnich zdjęciach. W tych przypadkach polecam nakładać transfer na minimum jedną warstwę lakieru. Lakier zabezpieczy serwetkę, jest duże prawdopodobieństwo, że nitro namoczy i zniszczy serwetkę. Po nałożeniu grafiki, wyschnięciu, na koniec pokryć ostateczną warstwą lakieru. 








   Lubię efekt jaki powstaje poprzez przenoszenie grafik, choć nigdy nie są idealne. Osobiście uwielbiam styl shabby chic czy vintage, gdzie niedoskonałości są wskazane, przedmioty tak ozdobione mają swój charakter i niepowtarzalny styl. 
Fajną możliwością jest też to, że tworząc samodzielnie grafikę możesz ją spersonalizować na prezent.

Jestem w trakcie pisania kolejnych postów o grafikach, gdzie się inspirować i jak tworzyć własne - pokarzę Wam moja amatorską metodę, której efekty widzicie na moich pracach.

Pamiętajcie o rękawiczkach bo nitro mocno wysusza dłonie !!!

pozdrawiam i życzę udanych prac
ściskam
Kasia

Komentarze